Üye değil misiniz? Hemen kaydolun!
Üyelik Aç  


Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi

 
Arena: Rehber

#1
Bu konuda genel olarak oyun hakkında bilgiler verip kullanışlı ipuçları paylaşacağım. Resim yok, umrumda değil.

Öncelikle Arena'yı oynamaya başlamadan önce kendinize bir amaç belirlemelisiniz. Eğer oyunu hilesiz, zorluklara katlanarak oynamak istiyorsanız bu rehber işinize yarayabilir. Ama yok, "hacı ben sadece hikayeyi ve oyun atmosferini görmek istiyorum, zorla falan uğraşamam" diyorsanız ilk dungeon'ı bitirdikten sonra UESP'de paylaşılmış su save'den devam ederek oyunu ölmeden rahatça bitirebilirsiniz: http://en.uesp.net/wiki/File:LilithChan.zip

Arena zor bir oyun. Belki eski kurtlara rahat gelebilir, ama seriye Skyrim'le başlayıp Morrowind ve Oblivion'u bitirmiş olan bana zor geldi. Zorluktan öte zindanları aşırı sıkıcı, zira her zindan kendi içinde birer labirent, eğer internetten bakmadan bu labirentleri bitirmek istiyorsanız uzun bir vakit harcamanız gerekecek, haberiniz olsun.

İlk olarak bir karakter yaratmanız gerekiyor tabii ki, ve bu karakterin seçebileceğiniz 4 özelliği var: İsminiz, ırkınız, sınıfınız ve attribute denilen statlar. Oyunda skill diye bir şey yok, bu olay Daggerfall'da ilk olarak gelmiş. Yaratık keserek level atlıyorsunuz, klasik mmo sistemi. Karakter oluştururken oyun size hiçbir bilgi vermiyor, elinizde fiziksel kopya varsa rehber kitapçığını okuyabilirsiniz, sanırım indirilebilir versiyonunda da bu pdf şeklinde mevcut. Burada her ırk ve sınıfı açıklamam rehberi çok uzatacak, belki başka bir konuda yazarım. Bilmeniz gereken şey sınıflar arasında gayet büyük farklar olduğu, mesela Knight sınıfı kesinlikle paralize olamıyor ve ekipmanları otomatik tamir oluyor, ancak büyü yapamıyor hiç.

Irklar arasında Imperial yok, neden bilmiyorum. Orklar da yok, orklar düşman olarak geçiyor, zindanlarda size saldırıyorlar. Khajiitler kediye benzemiyor, ilk kedi görünümlü Khajiit Redguard oyununda çıkıyor zaten. Argonianlar da kertenkeleye benzemiyor. 

Sınıflarda ise ya belirli soruları cevaplandıracaksınız, kişilik testi gibi bir şey bu, ya da var olan sınıflardan birini seçeceksiniz. Sorulara verdiğiniz cevaplar da zaten sizi bu sınıflardan birine atıyor. Savaşçı tipi sınıflar kesinlikle büyü kullanamıyor, büyü yapmak için oyun içindeki büyülü eşyaları toplayıp identify etmek gerekiyor, ki bu eşyaların da kullanımı sınırlı. Öte yandan savaşçı tipi sınıflar en iyi zırhları giyebiliyor, ki bunlardan plate armor giyebilenleri zaten uçup gidiyor. Oyun içinde leather, chain, plate olarak 3 armor çeşidi var. Bunun dışındaki bütün armorlar, plate armor'un çeşitleri. Plate giyen ebony de giyiyor, elven de giyiyor, ki bu zırhlar büyülü bir şekilde çıkabiliyor. Diğer armor çeşitleri büyü falan tutmuyor. Büyücü tip sınıfların çoğu hiçbir armor giyemiyor. Sınıf seçerken bu yüzden yukarıda yazdığım gibi her özelliği göz önünde bulundurmalısınız.

Attributeler ayrı bir hikaye, yine herbirinin ayrı özelliği var, bunların bazıları bir sınıf için çok etkili olabilirken bir başkası çöp olabiliyor. Örneğin savaşçı tipi sınıflara INT vermenin pek bir anlamı yok, zaten büyü yapamıyorlar. Bu stat yalnızca ticarette pazarlık yeteneğinizi ve kilit açmayı falan etkiliyor. Hırsız tipi sınıf değilseniz zaten kilit açmakla uğraşmayıp silahınızla girişmenizi tavsiye edeceğim. Diğer statlar da böyle çeşit çeşit.

İlk zindan oyuna alışmanız bakımından güzel bir fırsat oluşturuyor. Şimdi biraz göz korkutacağım ama bu zindan ana görev boyunca göreceğiniz en küçük zindan, diğer zindanlarda daha küçük katlar mevcut, ama birden fazla kat var. Bu zindan oyundaki en kolay zindan olup eğer rahatlıkla her yerini en fazla birkaç kez dinlenmeyle dolaşamıyorsanız ileride çok acı çekeceğinizi belirtmek isterim. Undecided   Bu zindanı gezmenizi şiddetle tavsiye ederim, hem seviye atlar, hem de şanslıysanız para ve yararlı eşyalar bulabilirsiniz. Genel olarak zindanlar hakkında bilgi vermek gerekirse, neredeyse hiçbir yerin güvenli olmadığını söyleyebilirim, çıkmaz bir koridorun ucuna vardıktan sonra geri dönerken arkanızdan bir yaratık saldırabilir ve bu, Arena'da gayet normal bir olaydır, çünkü bu oyunda zindan temizlemek diye bir şey yoktur, her zaman yeni yaratıklar spawn olur. Arkanızı sürekli kollamanız ve sık sık kaydetmeniz gerekir.

Zindandan çıktığınızda ilk şehrinize varmış olacaksınız, dua edin de gece varmış olmayın. Gündüzleri ortalık ana baba günüyken, geceleri sadece rahipler ve birkaç kaçık tip dışarıda bekliyor. Bunların dışında gördüğünüz herkes düşman, bu yüzden kaçmakta veya saldırmakta tereddüt etmeyin. Şehir muhafızları yalnızca suç işlediğinizde sizi yakalamak için varlar, bunun dışında gezmiyorlar, geceleri kimse sizi korumayacak. Her neyse, geceden gündüze ulaşmanın 3 yolu var, sokaklarda savaşarak beklemek, bir handa oda kiralamak, ya da evlerin kapılarını kırıp yataklarında uyumak. Bu noktada şehirde yolunuzu nasıl bulacağınızdan bahsetmem gerekiyor.

Gündüz yol bulmak çok kolay, millete sorunca coğrafi yön olarak tarif ediyorlar. Gerçek hayatta Faruk Eczanesi'ni sorsanız kimse size kuzeybatıda demez, bu oyunda diyor. O yönde gidip tekrar soruyorsunuz, aradığınız yer yeterince yakınsa insanlar haritanızda işaretleyebiliyorlar. Hanlar ve dükkanlar bina dışında tabelalara sahipler. Oyundaki bütün demirci, hancı ve Mages Guild büyücüleri Pokemon'daki Hemşire Joy'lar gibi aynılar. Hepsiyle de pazarlık edilebiliyor, hatta pazarlık edin. Hancı mesela oda 10 gold diyorsa siz 8 olsun deyin, 9'a kalın. 1 gold'un bile hesabını yapın. 5000 gold'luk eşyaya asla ilk seferde 4000 gold'dan yukarı teklif vermeyin. 5-6 sefer teklif yapılabiliyor, sonra satıcı bıkıyor, ona göre siz yavaş yavaş yukarı çıkın, adam size insin, 5. seferde kabul edin karşı tarafın teklifini. Silah ve zırhları demirciler, takı ve iksirleri Mages Guild büyücüleri alabiliyor, satabiliyor. Demirciler ayrıca silah ve zırhları tamir edebiliyor, ancak bu kaliteli zırhlarda haftaları bulabiliyor. O yüzden mesela Knight sınıfı seçmek bu işkenceden kurtulmanızı sağlıyor. Ebony kalite eşyalar zaten neredeyse hiç kırılmıyorlar.

İşte genel olarak şehirleri tanıdığınıza göre bundan sonra ne yapacağınızı seçmeniz lazım. Ana göreve doğrudan devam etmek sıkıntılı, bu görev serisinin zindanlarında bazı yaratıklar level farketmeksizin hep çıkıyor, ağzınıza s- ehem, elinize verebiliyorlar. Peki nasıl level atlayacağım? Şehir dışında rastgele spawn olan zindanları arayacaksınız ya da evleri zindan olarak kullanacaksınız. O nasıl iş derseniz, bir eve kapının kilidini açarak veyahut silahla kırarak girmeniz gerekiyor. Her ne şekilde olursa olsun önce bir save alın. Başarısız olduğunuzda başınıza muhafızlar çökebiliyor. Düşük levellerde muhafızları aslında öldürebilirsiniz, ama zor, her sınıf da yapamaz hani. Her neyse eve girdiniz diyelim, evlerde masum vatandaşlar yok, o yüzden görülürüm diye korkmayın, ama yaratıklar spawn olabiliyor. Smile)  Evde yatak bulamazsanız, çıkın başka eve girin. Diyelim ki buldunuz, en yakın duvara sırtınızı verip bekleme özelliğini kullanın. %100 levelinize göre yaratık spawn olacak, kesin yağmalayın. Savaştan sonra canınız azsa yatağın üzerine çıkıp bekleme özelliğini kullanın, böyle yapınca uyumuş oluyorsunuz (what?), yaratık spawn olmuyor. Çantanız dolarsa gidip satıp geri dönün, bu yolla para da kasılabiliyor. Tek sıkıntı çok sıkıcı bir işlem olması.

Bu arada level atlayınca attributeleri nasıl dağıtacağınız kısmına gelirsek birçok attribute 5'in katlarında etki gösteriyor. Mesela STR 47, INT 46 ise ve 3 puanınız varsa STR'yi 50 yapın, INT'i 49 yapmayın. Bunlar önemli.

Yeterince güçlendiğinizi düşünüyorsanız artık ana göreve devam edebilirsiniz. Ben biraz zindanlarda kullanılabilecek yararlı büyülerden bahsedeyim. Büyüleri Mages Guild'den satın alabilir veya kendi büyünüzü yapabilirsiniz. Büyü yapamayan sınıflar büyü yapamıyor. Oyundaki en yararlı büyü "passwall" denilen büyüdür, bu büyü zindanda bir duvarı yok eder. Mesela zindana girdiniz, alt kata inen kapı aslında çok yakında, haritada da gözüküyor, ama dolanmaya kalksanız 2 saat mi sürüyor? Hemen bir duvarı yıkıp öbür tarafına geçin, hiç zindanı gezmekle uğraşmayın. Zaten benim kişisel fikrim, zindanların gereksiz derecede karmaşık ve zevksiz olduğu. Açın bütün ana görevleri UESP'den bakarak haritada bulun, inanın hiçbir şey kaybetmeyeceksiniz. Hatta bu konuyu tamamen iplemeyin ve konu başındaki save dosyasından oynayın. Neyse... Passwall hakkında çok önemli bir bilgi, kesinlikle aşağı yukarı çıkan kat kapılarının yanındaki duvarı kırıp bu kapılara diğer taraftan girmeye çalışmayın. Ben deneyip ne olduğunu gördüm, çocuklarımız denemesin.

Zindanlarda yükseklikler ve alçaklıklar olsa da aynı rakımda gidiyor hep, işte su kanalları, boş tüneller, lav havuzları falan çıkıyor en fazla. Oyun yüksek yerlerde dinlenmek güvenli dese de ben hiçbir şekilde yararını göremedim. Yakında yaratık varsa zaten dinlenemiyorsunuz, yoksa da dinlenme yarıda kesilip yakında yaratık var diyebiliyor. Yükseltilerin tek özelliği yaratık dibinizde spawn olmuyor, dinlenmeniz kesildiğinde birden saldırıya uğramıyorsunuz, o yani.

"Levitate" büyüsü lav havuzlarının üzerinden geçmenizi sağlıyor. Kovalanıyorsanız bir odaya girip arkanızdan kapıyı "lock" ile kilitleyebiliyorsunuz.  "Open" kilitli şeylei açmaya yarıyor, olmadı silahla kırabiliyorsunuz, ama kapılara sandıklara vurmak silaha çok zarar veriyor. Bazı kilitler büyülü hiç açılmıyor, bilmece cevaplamanız gerekiyor. Ya da doğru anahtarı bulmanız gerekiyor. Sırf 7-8 tane anahtarı bulmaya çalıştığınız ana görev zindanı var, uğraşıp duracaksınız. Bu oyunda amaç bu. Gereksiz derecede fazla yaratıkla dolu labirentleri gezmekten başka bir şey yapmayacaksınız.

Daha önce dediğim gibi ana görev zindanlarında levelinizden bağımsız her türlü çıkacak yaratıklar var. Ancak bunlar zindana özel. Mesela buzlu zindan varsa anlayın ki kartopu atan kurt çıkacak, gidin cold resist iksirleri alın. Ya da lavlı zindanlarda ateş atan kanatlı saçmalık çıkacaktır, fire resist iksiri kullanın gibi. Yanınızda hep cure disease iksiri gezdirin, hasta olursanız kullanırsınız. Arena örümcekleri felç edebiliyor, Allah onların belasını versin. Tabi siz böyle demeyin, free-action iksiri için.

Oyunda bir de artifactler var, milletle dedikodu yaptığınızda nadiren söyleyebiliyor, bazen artifactten bağımsız hanlarda gereksiz küçük görevler de alabiliyorsunuz.

Böyle işte. Arena böyle ilginç bir oyun. Ana görevi hile hurdasız bitirdiyseniz tebrik ederim, ben oyunu yarıladıktan sonra sıkılıp hileyle bitirdim. He hilesiz bitirecek bilgiye artık sahip olsam da oyun gerçekten bana hileyle güçlendirilmilş karakterle bile hiç keyif vermedi. Bir Morrowind'deki Red Mountain manzarası güzeldi, gerisi eh. Yani eski DOS oyunlarına merakınız yoksa oynamanıza gerek de yok. Şu rehberi yazarken bile o zindanlar aklıma geldi de içim kıyıldı.

Hadi son.
[+] vatansever isimli üyenin iletisini 7 üye beğendi
Ara
Cevapla

#2
Boş durmuyorsun hiç.
Cevapla

#3
Güzel rehber olmuş, eline sağlık. Bana pek bir iş kalmamış Cheesy
Cevapla

#4
(17.05.2017, Saat: 11:28)Darkdeep Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Güzel rehber olmuş, eline sağlık. Bana pek bir iş kalmamış Cheesy

Bir çevirinin yerini tutmaz. Yarım saatte yazılmış bir şey. Smile
Ara
Cevapla

#5
Eline sağlık, kaliteli bir rehberle oyunu özetlemişsin. Bahsetmemişsin ama ben ekleyeyim; Arena'nın zorluğu ne zindanların karmaşıklığında ne de level atlamada; oyunun asıl zorluğu, o zindanlardaki yaratıkların tüyleri ürperten, mide bulandıran, baş döndüren, korkudan titreten, insanın küfür dağarcığını genişleten, hangi akla mantığa göre yapıldığını bir türlü çözemediğim sesleri. Hele bir tanesi var resmen esneme sesinden bozmuşlar! Özellikle uyarıyorum, kulağınız sağlamsa oynayın.
[+] Altug isimli üyenin iletisini 1 üye beğendi
Ara
Cevapla

#6
Kafama koydum.
Yazın bu oyunu bitireceğim.
Ara
Cevapla

#7
Türkçe yamasıda çıkıyormuş herhalde . Büyük ihtimal bir 10 saat oynar kapatırım eğer ana senaryo saati az ise bitirilebilecek bir oyun. Ben kolay yoldan oynarım ama çok büyük bir emek var ortada. Teşekkürler
Ara
Cevapla

#8
Daggerfall'a da rehber hazırlamak istiyorum ama onu artık hilenin cılkını çıkararak bitirdim. Oyunda düz duvara tırmanırken texture'ın dışına çıkıp haritanın dışında boşluğa düşme ihtimaliniz %50'den fazla, o kadar topluluğun, yapımcıların patchlerine rağmen düzenlilikten çok bug var. Dolayısıyla Daggerfall mantıken güzel bir oyun olsa da oynanabilirlik sıfır.
Ara
Cevapla



Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  Tes: Arena Türkçe Çeviri Çalışması Darkdeep 60 3,180 Dün, Saat: 05:53
Son Yorum: ValueTR
  Arena Türkçe Çeviri Arşivi (Template.dat) Darkdeep 9 357 Dün, Saat: 03:51
Son Yorum: Darkdeep
  Arena Türkçe Çeviri Arşivi (Diğer dat uzantılı metinler) Darkdeep 7 245 10.05.2017, Saat: 05:32
Son Yorum: Darkdeep
  Arena Türkçe Çeviri Arşivi (Txt uzantılı metinler) Darkdeep 1 115 10.05.2017, Saat: 04:57
Son Yorum: Darkdeep
  Arena Türkçe Çeviri Arşivi (GLOBAL.BSA - Resimler) Darkdeep 0 85 10.05.2017, Saat: 01:53
Son Yorum: Darkdeep