Üye değil misiniz? Hemen kaydolun!
Üyelik Aç  


Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi

 
[İnceleme] Middle-Earth: Shadow of Mordor

#1
LY7GvZ.png

Duyurulduğu ilk günden itibaren bazı oyuncular tarafından heyecanla beklenen, bazıları tarafından ise yerden yere vurulan Shadow of Mordor, neredeyse 2 ay önce raflarda yerini aldı. Sizi bilemem ama ben heyecanla bekleyenler kısmına eklemiştim kendimi. Çünkü geçmişe bir bakacak olursak, severek oynadığımız veya tadı damağımızda kalan pek fazla Orta Dünya oyunu yok. Bana göre bu listeye girebilecek kadar kaliteli olan tek yapım Return of the King'ti. Ama o da kimi kesimi tatmin etti, kimisini ise edemedi. Yine de yeni çıkacak oyunun/oyunların en azından RoTK kadar iyi olmasını diledi herkes. Ve sonunda 30 Eylül 2014'te, Shadow of Mordor çıktı. Heyecanla kendisini bekleyenleri üzmedi, hatta ön yargılı yaklaşan oyuncuların çoğunu ters köşeye yatırdı.[align=center]

[align=center]J7rWNn.jpg

Oyunun hikayesi Hobbit ile Lord of the Rings'in arasındaki dönemde geçiyor. Karakterimizin adı Talion. Kendisi Gondor'a bağlı olarak, Black Gate'i koruyan gözcülerin kaptanı. Eşi, oğlu ve emrindeki adamlarıyla beraber huzurlu bir şekilde görevine devam ederken, her şey tersine dönüyor. Sauron'un ordusu kapıları teslim alıyor ve en rütbeli kişi olan Talion ve ailesini ele geçiriyorlar. İnsafsız bir şekilde Talion'ın gözü önünde oğlunu ve eşini infaz ediyorlar ve hemen ardından kendisini de. Ama bir bakıyoruz ki, Talion nefes almaya devam ediyor ve karşısındaki hayalet (kim olduğunu söylememek en iyisi zira önemli biri) ona ''ölümden sürüldüğünü'' anlatıyor. Bir çeşit lanet yani. Bu laneti kaldırmak için hayalet ve onun ruhani güçleriyle birleşiyoruz, tek vücut oluyoruz kısaca. Talion hem niye ölmediği bilmek istiyor, hem de ailesini öldüren Sauron'un yaveri Black Hand'i aramaya koyuluyor. Ve çok iyi kullanabildiği kılıcının yanına hayaletin güçleri de eklendiği için, eskisinden çok daha ölümcül oluyor.

Hikaye gayet güzel hazırlanmış. Olayların gidişatı, karakterimizin yaşadığı duygu değişimleri vesaire... ''Basit bir intikam hikayesi bildiğin, neresi güzel hazırlanmış kardeşim?!'' diye düşüneniniz olacağı tahminini yürüterek, anlatayım. Şuradan bakınca, gerçekten basit bir hikaye gibi görünüyor. Ama hikayenin güzel olduğunun farkına varabilmek için oyunu oynamanız, o atmosferi yaşamanız gerekiyor.

Oyuna asıl başladığımız yer kule oluyor. Haritanın belli yerlerinde olan bu kuleler sayesinde hızlı seyahat edebiliyorsunuz. Tabii önce hepsini aktifleştirmeniz lazım. Bu kuleleri FarCry 3'deki radyo kulelerine veya Assassin's Creed serilerindeki eşleştirme noktalarına benzettiyseniz, doğru yoldasınız. Tıpkı ona benziyorlar. Kulelerde bekleyerek belli bir zamanın geçmesini de sağlayabiliyorsunuz. Zamanı geçirmenin önemsiz olduğunu sanmayın. Zira bunu yapmayı tercih ederseniz, oyun yerinde saymıyor. Ork kaptanlarının daha kıdemli olabilmek için birbirleriyle yaptığı düelloların sonucunu görüyorsunuz. Ve de öldürdüğünüz kaptan varsa, bu bekleme süresi içinde onun yerini dolduracak taze kan gelebiliyor.


MP5RG7.jpg

Eğer daha önce Batman: Arkham serisini oynadıysanız, dövüş sistemi çok tanıdık gelebilir. Çünkü yapımcılar daha önce kendilerinin de belirttiği gibi Arkham serisini ve Assassin's Creed serisini örnek almışlar. Assassin's Creed'daki gibi duvarlara tırmanabiliyoruz, havadan suikast gerçekleştiriyoruz ve çatılarda yürüyebiliyoruz. Gizlilik öğeleri daha çok Arkham serisini andırıyor çünkü Assassin's Creed'a gizlice hareket etme sistemi Unity ile geldi. Dövüş sistemi için konuşmak gerekirse, Arkham serisi ile Shadow of Mordor arasındaki tek fark; Batman öldürmeyip bayıltıyor, Talion biçiyor, kafa uçuruyor.

Oyunda tıpkı Arkham serisindeki gibi gizlilikle yaklaşma veya bodoslama dalma seçeneğine sahipsiniz. Gizlilikle yaklaşırsanız, kimsenin ruhu bile duymadan orkları ortadan kaldırabilirsiniz. Bunun için fark edilmemeniz gerektiğini belirtmeme gerek yoktur diye düşünüyorum. Gizlilik kısmındaki başka ve benim çok hoşuma giden özellik ise ''brutalize'' özelliği. Bu özellik sayesinde, gizlice hedefinize yaklaşıyorsunuz ve brutalize için istenen tuşa bastıktan sonra vahşice bir öldürme gerçekleştiriyorsunuz. Bu sayede öldürdüğünüz ork'un arkadaşlarından bazıları panik içinde kaçabiliyor. Bazıları da soğukkanlılığını koruyabiliyor tabii. ''Yok abi. Bana göre değil gizlilik. Sağlam dövüş arıyorum ben.'' diyenlerdenseniz, dövüş sisteminin çok hoşunuza gideceğini garanti edebilirim. Talion kılıç ve hançere sahip. Bir de hayaletle güçlerimizi birleştirdikten sonra yay sahibi de oluyor. Özel güçlerimizle beraber bu silahları kullandığımız zaman ölümcül oluyoruz. Rütbesiz orkları öldürmek genelde çok kolay oluyor. Size saldırırlarsa counter-attack yapıyorsunuz ve ardından kendi saldırınızı gerçekleştiriyorsunuz. Zincirleme kombo yaparsanız ve ''execution'' yeteneğine sahipseniz, sizi müthiş katliamlar bekliyor.

Bir diğer silahımız ok ve yaydan da kısaca bahsedelim. Hayalet sayesinde kullanabildiğimiz ok ve yay ile kısa bir süreliğine zamanı yavaşlatarak, orkları ağır çekimde öldürebiliyorsunuz. Oyundaki tabiriyle söylemek gerekirse, ''Ranger'' moduna geçiyorsunuz. Bazı güçsüz orkları istediğiniz yere ok atarak öldürebilmeniz mümkün. Ama bazılarını öldürmenin tek yolu kafaya nişan almak. Ok ve yay kalabalık düşman gruplarıyla savaşırken de işinize yarayabiliyor. Örneğin patlayıcı maddeler veya kamp ateşine yakınsanız, üzerinize doğru gelen ork akınını bu şekilde bertaraf edebilirsiniz. Tabii her orku öldürmek öyle çocuk oyuncağı değil. Ordu yapılanmasından ve ork sınıflarından bir sonraki kısımda bahsedeceğim. 


12m7WG.jpg

Gelelim herkesin merak ettiği Nemesis sistemine. Sauron'un ordusunun belli bölümleri var. 20 kaptandan ve 5 savaş şefinden oluşuyor. Ve hepsinin kendilerine has özellikleri var. Sadece bizimle değil, daha kıdemli olabilmek için kendi aralarında da bir çekişmeye sahipler. Düellolar sonucu kaybeden kaptan ölebiliyor veya kaçabiliyor, yenen kaptanın ise gücü ve rütbesi artıyor. Ork ordusu genel olarak okçu, ciritçi, baltalı, kalkanlı ve normal askerlerden oluşuyor. Hepsi de sizi öldürüp kaptan veya savaş şefi olmak istiyor. ''Hehehe. Boş hayaller'' diye düşünmeyin. Çünkü bu mümkün. Olayın detaylarına inelim biraz. Örneğin oyun içinde kalabalık bir düşman grubuna denk geldiniz. Başladınız mücadeleye. Siz ona buna vurmaya çalışırken okçu, ciritçi orklar sizi yaraladı ve içlerinden biri bitirici hamleyi yapacak. Eğer ölürseniz, bu sıradan asker var ya, kaptanlarda boş ver varsa oraya yerleşiyor. Üstelik bu sizi öldüren basit asker, iyice güçlenirse bir zaman sonra savaş şefi bile olabiliyor. Ve bu benim istemeden başıma geldi... Bir ork kaptanıyla kapışırken okçular beni vura vura canımı azalttılar. İçlerinden birisi son vuruşu yapıp beni öldürdü ve hemen kaptan oldu... Hani normalde oyunlarda öldüğünüz zaman en son kayıt noktasından başlıyorsunuz ya, bu oyunda öyle değil. Ölürseniz düşmanınız daha güçlü oluyor. Ve normal oyunların aksine kazanmanın veya kaybetmenin bir anlamı var.

Ayrı bir güzellik ise ork kaptanlarının ve savaş şeflerinin bizimle karşılaştıklarındaki tavırları. Eğer sizi ilk defa görmüşse ''seni öldüreceğim'', ''kellen için büyük ödül alacağım'' gibi şeyler söylüyorlar. Ve eğer sizi daha önce öldürmüşlerse veya siz mücadeleden topuklamışsanız ''seni bir defa öldürdüm, ikincisi zor olmaz'', ''bu sefer kaçacağın yer yok, korkak'' veya ''ben yenmekten bıktım, sen yenilmekten bıkmadın'' tarzı şeyler söylüyorlar. Bunları duyduğunuzda mücadeleye olan hırsınız 2 katına çıkıyor, bir nevi de kızıyorsunuz tabii. O sözleri söyleyen orklara karşı ''şunun tipine, hareketlerine bak ya'' demeniz gayet normal.

Her kaptanın ve her savaş şefinin bir şeye karşı nefretleri, korkuları, güçleri ve zayıflıkları var. Örnek vermek gerekirse bazı kaptanlar caragor'lardan korkuyor, bazıları nefret ediyor. Korkuyorlarsa mücadeleyi terk etmek için harekete geçiyorlar. Eğer nefret ediyorlarsa canları az olsa bile, caragor gördükleri an, daha sinirli ve düzgün ataklar yapmaya başlıyorlar. Bu yüzden saldırılarınızı planlayarak gitmeniz lazım. Hedefinizin zayıflıklarını bilmeli ve bunu ona karşı kullanmalısınız. Bu bilgilere ulaşmak için, oyunda üzerinde yeşil ikon olan orkları sorguya çekmeniz gerekiyor.


oYPyRq.jpg[align=center]

Oyunun yan görevleri de gayet başarılı. Orklar çevreyi ele geçirdikten sonra insanları köle olarak çalıştırmaya başlamışlar. Onları kurtararak insanlara umut verebilirsiniz mesela. Veya silah mücadelelerini yaparak yeteneklerinizi sınayabilirsiniz. Bunların yanında belli bitkileri toplamanızı isteyen veya belli yaratıkları öldürmenizi isteyen aktiviteler var. Her bir yan görevin sonunda, zorluğuna da bağlı olarak seviye puanları kazanıyorsunuz. Bu da sizin yeni yetenekler açmanızı sağlıyor. Yetenek demişken, rünlerden bahsedelim. Oyundaki kaptanları ve savaş şeflerini öldürdüğünüz zaman, her birinden rün düşüyor. Bu rünler size silahlarınızı geliştirme olanağı sunuyor. Mesela zaman yavaşlatma süresü 11 saniye ise, rün sayesinde 15'e çıkabiliyor. Bu rünlerin belli seviyeleri var. Üst seviyelerdeki rünleri istiyorsanız, çok güçlü rakiplerle karşılaşıp, onları öldürmeniz gerekecek.

Gelelim, oynanış videolarında en çok merak edilen özelliklerden biri olan zihin kontrol etme sistemine. Bu yetenek sayesinde istediğiniz her şey emrinize amade oluyor. Yani kendinize ork ordusu kurabilirsiniz bu sayede. Kaptanları, savaş şeflerini, graug, ghul ve caragor adlı yaratıkları bile kendinize bağlayabilirsiniz. Bir kaptanın zihnini ele geçirirseniz, onu başka bir kaptanı öldürmeye zorlayabilir veya koruması olduğu savaş şefine ihanet etmesini sağlayabilirsiniz. Bir savaş şefinin zihnini ele geçirirseniz onun başka bir savaş şefine karşı isyan etmesini sağlayabilirsiniz. Bu özelliği kullanırken çok zevk aldım gerçekten.


[align=center]998bj9.jpg

Grafiklere diyebileceğimiz çok bir şey olduğunu sanmıyorum. Muazzam. Bazen öyle anlar yaşadım ki, oyunu oynamayı bırakıp çevreyi izledim. Resmen sinematiklerden daha güzel görünüyor. Her karakter detaylı olarak tasarlanmış. Öyle ki, her orkun kendine has savaş yaraları var. Atmosfer kimi bölgelerde iç karartıcı ve karanlık, kimi bölgelerde ise yemyeşil, büyüleneceğiniz bir manzara sunuyor. Gece-gündüz ve doğa olayları mevcut. Daha önce bir oyunda dolu gördüğümü hatırlamıyorum. Abarttığımı düşünebilirsiniz ama yağmur damlalarının büyüklüğünü görünce siz de hak vereceksiniz. Bu müthiş görüntüler de bedavaya gelmiyor tabii. İyi bir sisteme ihtiyacınız olduğunu belirteyim.

Karakter seslendirmeleri çok başarılı. Müzikler de öyle. Biraz Talion'dan bahsetmek istiyorum. Talion'un arka planda kaldığını düşünüyorum. Bence mükemmel olabilecek bir karakterdi kendisi. Hikayede daha fazla rolü ve diyaloğu olsun isterdim.

Gelelim beğenmediğim/eksik bulduğum kısımlara. Hikayenin erken bittiğini düşünüyorum. Yani çok kısa değil tabii ki, ama beni tatmin edecek kadar da uzun değildi. Diyalogların azlığını da hoş bulmadım. Bazı boss dövüşleri çok basit ve bunun için bir zorluk sistemi yok. Bunlar dışında pek büyük eksisini göremedim.

Sözlerimi sonlandırayım. Middle-earth: Shadow of Mordor, Orta Dünya sevenlere harika vakitler yaşatacak bir oyun. Gerek nemesis sistemi, zihin kontrol sistemi, dövüş sistemi, grafikler, atmosfer olmak üzere muazzam bir yapım olmuş. Çok severek oynadım ve sizin de bir an önce oynamanız gerektiğini düşünüyorum.


Artıları
Dövüş sistemi
Zihin kontrolü
Görev çeşitliliği
Nemesis sistemi
Muazzam grafikler ve atmosfer
Kaybetmenin ve kazanmanın bir anlamı var

Eksileri
Hikaye biraz kısa
Zorluk seviyesi yok
Diyaloglar yeterli değil
Bazı boss dövüşleri gereğinden çok daha basit

Puan: 9/10


Replik/Replikler

- Hope you're not put off by my wee scars.
+No, not at all. I actually have a few of my own.
- I'll bet. What type of battle scars did you get from the Black Gate, eh? Splinters? Hahaha. Or did you scar yer voice telling your soldiers head into battle?
+ Tread lightly. My scars run very deep.



[align=center]Trailer

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4rbOTQhasnM[/youtube]

#2
Güzel bir inceleme olmuş eline sağlık. Muhtemelen asla oynayamayacağım bir oyun |:-.)

#3
(01.12.2014, Saat: 02:19)mertusta link Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Güzel bir inceleme olmuş eline sağlık. Muhtemelen asla oynayamayacağım bir oyun |:-.)
Teşekkür ederim. Smile Bilgisayarını yenilediğinde oynarsın usta. Smile

#4
[fon‌t=comic sans ms]Tebrik ederim çok güzel bir inceleme olmuş. Bir LOTR hayranı olarak beni aydınlattın diyebilirim. En kısa sürede oynamak istiyordum, sayende merak ettiğim birkaç şeyi de öğrenmiş oldum.[/font] :tebrik
Ara

#5
Bu oyun için 9 puan çok fazla.Lotr lore'uyla uzaktan yakından alakası olmayan bir oyun.Eksilerine lore ile bağlantısız olmasını eklemelisin.Oyunun hangi özelliğinden etkilendin bilmiyorum ama 9 puan çok fazla.Ayrıca tırmanma,koşma mekanikleri Ac'den çakma.


Ara

#6
zaten oyun çıkmadan önce açıkladılar bunu  bu  yüzden puan kırma. Smile Smile Smile Smile Smile
Ara

#7
(02.12.2014, Saat: 19:19)Harkon link Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Bu oyun için 9 puan çok fazla.Lotr lore'uyla uzaktan yakından alakası olmayan bir oyun.Eksilerine lore ile bağlantısız olmasını eklemelisin.Oyunun hangi özelliğinden etkilendin bilmiyorum ama 9 puan çok fazla.Ayrıca tırmanma,koşma mekanikleri Ac'den çakma.
Onları incelemede belirttim zaten. bazey'in de dediği gibi yapımcılar iki oyundan esinlendiklerini söylediler. Biri Arkham serisi, diğer Assassin's Creed serisi. 9 puanın abartı değil, tam yerinde olduğunu düşünüyorum. Film oyunu olduğunu söylemedim zaten bu arada. Orta Dünya'da geçtiğini söyledim. Belki seni tatmin edecek kadar olmayabilir ama LotR ile ilgili fazla bir şey bilmeyenler için faydalı bilgiler vermiş olduğunu söyleyebilirim.

#8
Oyun elime yeni geçti, en yakın zamanda düşüncelerimi belirteceğim.

Ellerine sağlık, btw:

İçeriği GösterSpoiler:
Ara

#9
Hayatında oynadığım en manyak oyunlardan birisi... Nemesis sistemi süper birşey olmuş.
Ara